top of page

Тема 1

Видове подражателни думи в японския език и как този интерактивен учебник съдейства за ефикасното им учене и употреба

В японския език те се подвеждат под общата категория ономатопе(オノマトペ – ономатопеична дума). По-детайлно вглеждане в тях показва, че те тя обхваща гионго, гисейго, гийого, гиджого и гитайго. (擬音語・擬声語・擬容語・擬情語・擬態語).

Гионго дават езиков израз на начина, по който звучат природните явления, машините, предметите около нас. „Пуф-паф“ е звукът, който „казва“ влака. „Гатан-гатан, гатан-гатан“ казва японският влак.

Гисейго са думите, които предават как ни звучат гласовете на животните: „мяу“ vs. „няя-няя“ в Япония.

Гийого се употребяват предимно за живи същества – за да покажат развитието, движението им, особеност в поведението. „Ноши-ноши аруку“ – „Движи се тежко, тромаво.“

Гиджого рисуват в дума емоции, чувства, усещания. „Доки-доки“ е неукротимото бумкане на сърцето преди изпит или среща.

Гитайго са думите, които показват начин, по който нещо се случва: звездите блещукат в мастиленосиньото нощно небе „кира-кира“.

Много често гийого, гиджого и гитайго влизат в една група – тази на гитайго. Така става малко по-просто, нали?

Имаме такива и в родния си език, но… Не точно. Гисейго, гиджого и гитайго на български изискват да ги преразкажем или да опишем какво и как се случва, и за това понякога ни трябва цяло изречение.

Сложно е, нали?

Но, както е казал Кастанеда, най-важното е пътят, по който вървим да има сърце. Да поемем по този път, и нека той да бъде лек и радостен. わくわく❤

1-al.jpg
1-al.jpg

Упражнения

under_construction.png

Допълнителна информация

Видове подражателни думи в японския език и как този интерактивен учебник съдейства за ефикасното им учене и употреба

https://sites.google.com/site/akitambo/Home/biblio/bib

Библиография на трудове, свързани с ономатопея (проф. Кими Акита, Университет Нагоя)

Implementing Video Game Immersion as a Teaching Tool and Creating a Video Textbook on Mimetics: Japanese Gitaigo Onomatopoeic Words Made Easier (Hints for Creatively Teaching Students form Generation Z)

Stella Zhivkova

https://www.academia.edu/81224291/IMPLEMENTING_VIDEO_GAME_IMMERSION_AS_A_TEACHING_TOOL_AND_CREATING_A_VIDEO_TEXTBOOK_ON_MIMETICS_JAPANESE_GITAIGO_ONOMATOPOEIC_WORDS_MADE_EASIER_Hints_for_Creatively_Teaching_Students_form_Generation_Z

bottom of page